יום רביעי, 8 בדצמבר 2010

אוכמניות - נגד ריקבון השיניים


אוכמניות לטיפול בהרפס



רכיב בפרי יכול למנוע מחיידק להיצמד לשיניים ולעצור את היווצרות שכבת הפלאק המזיקה עם זאת, חוקרים מזהירים: מוצרים רבים המכילים אוכמניות מכילים גם סוכר רב העלול לגרום לריקבון בשיניים
▪  ▪  ▪
אוכמניות עשויות לעזור במניעת ריקבון וחורים בשיניים, כך קובע מחקר חדש.

מדענים גילו כי רכיב בפרי יכול לעצור חיידק מלהיצמד לשיניים, ולחסום בכך את היווצרות שכבת הפלאק (רובד חיידקים המצטבר על השיניים) המזיקה.

עם זאת, החוקרים הזהירו כי מוצרים רבים המכילים אוכמניות מכילים גם סוכר רב וצריכה של כמויות גדולות מהם עלולה לגרום לריקבון בשיניים. המחקר, שנעשה על-ידי המרכז הרפואי של אוניברסיטת רוצ'סטר בניו-יורק, פורסם ב-'Caries Research'.

מטרת המחקר היתה לסחוט את אותם מרכיבים מגינים שבאוכמניות ולהוסיף אותם למשחת שיניים או למי שטיפת פה.

למרות שעדיין לא ברור מדוע הפרי כה יעיל בהגנה על השיניים, אוכמניות נמצאו כבר בעבר כמפחיתות את הסיכון לדלקות בדרכי השתן הנגרמות גם הן מחיידקים מזיקים.

החוקרים הדגישו כי אנשים לא צריכים לאכול או לשתות כמויות מוגזמות של מוצרים המכילים אוכמניות בניסיון לשפר את בריאותם הדנטלית.

תוספת סוכר

מוצרים רבים המכילים אוכמניות מכילים כאמור גם כמויות גדולות של סוכר, שהוא הגורם העיקרי לריקבון בשיניים. בנוסף, הפרי מכיל חומצה טבעית שיכולה 'לסלק' מינרלים חיוניים מהשיניים.

במהלך המחקר החוקרים ציפו חומר מלאכותי הפועל כמו האמאייל שעל השיניים, ונקרא 'hydroxyapatite' במיץ אוכמניות. לאחר מכן חשפו אותו לחיידק הגורם לחורים בשיניים - streptococcus mutans.

חיידק זה יוצר את החורים על-ידי אכילת סוכרים והפרשת חומצות הגורמות לריקבון בשיניים. הפלאק הוא חומר דביק הנוצר על-ידי החיידק מחתיכות מזון, רוק וחומצה. החומר מכסה את השיניים ומספק לחיידק גן עדן בטוח לכרסום סוכר, ולהכנת החומצה המזיקה. 

התוצאות אליהן הגיעו החוקרים לאחר שבעה חודשים, הראו כי לאוכמניות היתה הגנה של 80% על השיניים. 

חוסם אינזימים מזיקים

לא רק שחיידקים חדשים לא נדבקו לשיניים, הרכיב שבאוכמניות חסם גם אינזימים של החיידקים המשחקים תפקיד חשוב בהיווצרות הפלאק.

החוקרים דיווחו כי עדיין נחוצות בדיקות מעבדיות נוספות כדי לנסות ולבודד את הרכיב הפעיל לפני שיתחילו עם ניסויים רפואיים בבני אדם.

אחת הדרכים העיקריות בהן מונעות האוכמניות דלקות בדרכי השתן היא על-ידי דיכוי הידבקות הפתוגנים (גורמים למחלה) לפני השטח של שלפוחית השתן. ייתכן גם וכך קורה כשמדובר בפה, היכן שהחיידקים משתמשים במולקולות כדי להידבק לשיניים.

האוכמניות מטבען מאוד חומציות והיצרנים נוטים להוסיף סוכר למוצרי אוכמניות. בכל פעם שאנו אוכלים או שותים משהו החומצה גורמת לכך שהאמאייל על השיניים מתרכך באופן זמני.

כשיש זמן להתאושש הרוק ינטרל חומציות זו בפה ויחזיר אותו לאיזון הטבעי שלו. אך אם פגיעה זו מתרחשת לעיתים קרובות מדי לפה אין סיכוי לתקן את הנזק וחלקיקים זעירים של אמאייל יעלמו. מצב זה נקרא ארוזיה.

ריקבון בשיניים נגרם מסוכר, והארוזיה עלולה להשאיר אותנו פגיעים אף יותר.

כך שלמרות שאפשר ליהנות מהאוכמניות הרי שיש להגביל את האכילה שלהן לזמן הארוחה כדי למנוע בעיות פוטנציאליות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...