יום רביעי, 8 בדצמבר 2010

כורכום



פורסם ב 5 באוגוסט 2010 ע"י מנהל אתר
קטגוריות : אלטרנטיבי, בריאות, צמחי מרפא | תגיות: צמחים


כורכום (Curcuma Longa), תבלין המופק משורש הצמח בעל אותו שם המשתייך למשפחת הג'ינג'ר, משמש ברפואה הסינית וברפואה ההודית כתרופה כבר אלפי שנים במגוון של מצבים: כנוגד־דלקות, כמסייע נגד הצטברות גזים, לטיפול בצהבת, לטיפול בקשיי מחזור, נגד דימום, נגד כאבי־שיניים ובמקרים של חבלות, כאבים בחזה גזים, קוליק ואבנים בכליות.

העובדה שהכורכום גורם להרבה תהליכים ביולוגיים בגוף ידועה לחוקרים זה זמן רב, אם כי דרך הפעולה המדויקת שלו אינה ברורה דיה.

בניסויים שנערכו במעבדה עולה כי התרכובות המצויות בכורכום ובפיגמנט שלו, הקרויות כורכומינואידים (
Curcuminoids) הן נוגדות־דלקות. כורכומינואידים עשויים להגן על הגוף במספר דרכים נוספות: הם מגבירים את הפעילות של אנזימי טיהור חשובים בגוף וכיוון שהם נוגדי־חמצון חזקים הם גם מנטרלים רדיקלים חופשיים הגורמים נזק לדי.אן.איי.



בניסויים בבעלי חיים הודגם כי כורכום עשוי למנוע נזקים לכליות מרעלים שונים והוא גם ממריץ את החלפת מיצי המרה במערכת הקיבה והמעיים. החוקרים סבורים כי הכורכום פועל בצורה דומה גם בבני־אדם, אם כי מידע מחקרי מקיף וחד־משמעי עדיין חסר.



במחקרים שנעשו בחולדות נמצא שלכורכום תכונות המגינות מפני סרטן המעי הגס, סרטן הקיבה וסרטני עור שונים. החוקרים חושבים, כי הכורכום מגן מפני הסרטן באמצעות שיבוש התקשורת הבין־תאית של התאים הסרטניים; בניסויים במבחנה, במעבדה, הוברר גם שהכורכום עוצר את השכפול של תאים סרטניים – אך החוקרים אינם יודעים אם אופן פעולה זה תקף גם בבני־אדם או בתהליכים המתרחשים בתוך הגוף (ולא רק בניסויים בחולדות ובמבחנה).


בדומה לתזונה העשירה בחומצות אומגה 3 של האסקימוסים, שחוקרים מאמינים כי היא תורמת לבריאות הלבבית הגבוהה של האסקימוסים, מעניין לציין כי סרטן הערמונית, התוקף חצי מיליון גברים בארצות־הברית מדי שנה, נדיר מאוד בהודו – שהתזונה בה עשירה בירקות ממשפחה המצליבים (כרובים, כרובית) ובכורכום. יחד עם זאת, לא ניתן להסיק מכך שהכורכום הוא זה שמונע את סרטן הערמונית.







לתשומת־לב: 
מחקרים עדכניים מעלים כי כורכום עלול להפריע לפעילותם של מספר תרופות כימותרפיות המשמשות לטיפול בסרטן השד.  מומלץ לא לצרוך כורכום במקרים של בעיות בכיס המרה, אבנים בכיס המרה או הפרעות במערכת העיכול, הכוללות אולקוס. כורכום מפחית את השפעתן של תרופות נוגדות־דלקת דוגמת אינדוביס,אינדוסידאינדומד (המבוססות על החומר הפעיל Indomethacin), והדומות להן, ולכן מומלץ לא לצרוך אותו בזמן השימוש בהן. כורכום מגביר את הפעילות של תרופות דוגמת קומדין (CoumandinWarfarin Sodium), ומדללי־דם אחרים, ולכן מומלץ לא לצרוך אותו בזמן השימוש בהן.  כורכום מפחית את השפעתה של התרופה הפסיכיאטרית Reserpine ולכן מומלץ לא לצרוך אותו בזמן השימוש בה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...