יום שבת, 12 בפברואר 2011

יש משמעות גדולה לצבע הירקות שאנו אוכלים

פירות וירקות: לכל צבע יש משמעות

פירות וירקות חיוניים לבריאות האדם, אבל לא תמיד אנו משתוקקים לאכול אותם. מה שיכול להכריע את הכף בסופו של דבר הוא הצבע. האם לטבע יש דרך מיוחדת למשוך אותנו אליו?

לצבעים השפעה רבה על החיים ועל הטבע, והשפעה זו גדולה מכפי שאנו מעלים על דעתנו. הצבע ממלא תפקיד חשוב בעולם החי, מהדר את נוצותיהם של המחזרים, מצניע את הזקוקים להסוואה, מושך בגוונים מסוימים ודוחה בגוונים אחרים.
גם בקרב בני האדם ממלא הצבע תפקיד חשוב: הוא משקף את מצבנו הנפשי ואת מצב רוחנו ואף יכול לשפרו במידת הצורך. לצבע משמעויות רבות, משמעות סמלית, משמעות מיסטית, והקשרים פסיכולוגיים. צבעים מסוימים יכולים לגרום לתגובות נפשיות חיוביות ואחרים לעשות בדיוק ההפך. צבע יכול לגרום לתגובות פיזיולוגיות של הגוף - צבע מסוים יכול להוריד את לחץ הדם ואחר יכול להעלות את הדופק.
כולנו נולדים עם נטייה טבעית לצבעים מסוימים, אך בבגרותנו מאבדים חלק מתחושת הצבע האישית עימה נולדנו. עם זאת, עדיין נשארת בנו רגישות לאותם צבעים שנכונים לנו ואיתם אנו חיים בהרמוניה.

את הצבעים המוכרים לנו נהוג לחלק לשתי קבוצות: החמים והקרים. הצבעים החמים כוללים את האדומים, הצהובים והכתומים, והם מעוררים, משדרים חיות, אקטיביות, עליזות, חום ופתיחות. הצבעים הקרים, הנקראים גם הצבעים המתרחקים, ובהם ירוק, כחול וסגול, מרגיעים ומשרים אווירה של שלווה ונינוחות. בנוסף, הצבע משפיע גם על בלוטות הטעם. כל פיגמנט קשור למרכיב כימי שונה בצומח, מה שעובד על החושים שלנו, וזו אחת הסיבות שבתעשיית המזון שמים דגש רב על צביעת המזון.
נהוג לומר על אנשים רבים שהם אוכלים דרך העיניים, ובאמת, מאכלים דהויים או חסרי צבע לא יעוררו בנו תיאבון. לעומת זאת אוכל כתום ידוע כממריץ, ולכן במטבח או בחדר האוכל מומלץ לשים אלמנטים כתומים שיעודדו את מערכת העיכול לפעול. מזונות כהים כמו ענבים סגולים, אוכמניות, חצילים או סלק מרגיעים ונותנים תחושה של ניקיון ושביעות רצון, ואותם כדאי לאכול לפני השינה, ואילו מאכלים אדומים מעוררים את החשק המיני.

אכילת פירות וירקות חשובה וחיונית למניעת מחלות: פירות וירקות מכילים לא רק מים וסוכרים אלא גם מגוון של חומרים נוגדי חמצון. החומרים המועילים בירקות ובפירות נועדו לספק לצמח הגנה ולהאריך את חייו, וכשאנו אוכלים את הצמח אנו מכניסים לגופנו את ההגנה הזו. בירקות ובפירות יש עשרות מרכיבים פעילים בעלי חשיבות בריאותית, המכונים בשם הכללי פיטוכימיקלים. מטרת הפיטוכימיקלים לשמש נוגדי חמצון ולמנוע התפתחות מחלות, כאשר חלקם הוא פיגמנטים שנותנים לפירות, לירקות ולצמחים את צבעם. הצבעים החיים של פירות וירקות עשויים להיות הדרך של הטבע למשוך אותנו אליו, על מנת שנקבל את היתרונות של החומרים המזינים העוצמתיים שהוא מספק לנו. אז מה אנחנו יודעים על הצבעים בטבע?

משפחת הירוקים - לפי הרפואה הסינית למשפחת הירוקים ולצבע הירוק מיוחסת אנרגיה פיזית ומנטלית ולכן הוא הכרחי לתפקוד תקין של הכבד בהנעת דם ואנרגיה לכל תא בגוף, ואף נוגד תהליכי ניוון ברקמות העין.
למרות שהלוטאין הוא פיגמנט צהוב כתום, הוא נמצא בירקות הירוקים ונבלע בצבע הירוק שמשליט הכלורופיל. מצוי ב: חסה, תרד, פטרוזיליה, ברוקולי, כרוב, רוקט וכדומה.

משפחת הכתומים - כוללת ירקות כתומים כגון: דלעת, דלורית, גזר, בטטה.
מככבים הבטאקרוטן והאלפאקרוטן וכן הלוטאין הדומיננטי גם בתירס, שעועית, פלפל צהוב ופלפל כתום.

משפחת האדומים - מיוחסת לירקות האדומים פיטוכימיקל ייחודי הליקופן שנמצא בעגבנייה ובאבטיח ותורם להגנה על המערכת הקרדיווסקולארית.
ברפואה הסינית הצבע האדום מיוחס לאלמנט האש המשויך ללב. אנטוציאנינים החשובים במיוחד לעיכוב תהליכי הרס ברקמות המוח מצויים בתות שדה, צנון וצנונית.

משפחת הסגולים - שמבוססת על האנטיצונינים ומשויכת לירקות הסגולים נוגדי חמצון אשר מעכבים הליכי הזדקנות ומגינים על תאי המוח כגון: כרוב, בצל, ארטישוק, חסה, פלפל, גזר ובזיליקום סגולים.

 
משפחת הלבנים - המשויכת לאלמנט המתכת המשויך לריאות. משפחת הבצלים בצל, שום, כרישה, כרובית, קולורבי, לפת, ירקות שורש כגון: ארטישוק ירושלמי, מצטיינים בפעילות אנטימיקרובילית ואנטי דלקתית, מסייעים במניעת טרשת עורקים, מכילים בתוכם סיבים תזונתיים ייחודיים ואינולין, שהוא בעל סגולה לאיזון הסוכר בדם.

 Beo

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...